5 eerste hulp tips bij een te lange to-do-lijst!

Eén van de peilers om je (snel) thuis te voelen in het buitenland is het hebben van een dag- en weekstructuur. Deze structuur geeft je houvast en helpen je om vaste voet onder de grond krijgen in je nieuwe omgeving. Dit houdt onder andere in dat je bijhoudt wat je wanneer van plan bent om te gaan doen. Een to-do-lijst is hier vaak een onderdeel van. Als deze te lang wordt kan dit je overweldigen. In dit blog geef ik je 5 tips voor eerste hulp bij een te lange to-do-lijst.

Niet alleen als je in het buitenland woont

Deze tips zijn overigens niet alleen nuttig voor mensen die in het buitenland wonen. Het is algemeen bekend dat mensen het steeds drukker krijgen en dat to-do-lijsten steeds langer worden. Wat te doen als je overweldigd raakt door de hoeveelheid acties op je to-do-lijst?

Bijna een paniekaanval…

Vorige week had ik daar last van. Ik kreeg bijna een paniekaanval door wat er op mijn lijst stond in combinatie met de tijd die ik daarvoor had. Dat ging me echt niet lukken. Ik voelde mijn gedachten toenemen: ‘hoe ga ik dit voor elkaar krijgen?’ ‘Dit lukt me niet, dit wil ik niet!’ Mijn hartslag werd sneller en ik wist dat ik actie moest ondernemen om deze druk van me af te halen.

kikkers
Help! Mijn to-do-lijst is te lang.

Wat was er aan de hand?

Het was een paar dagen voordat mijn moeder een week op bezoek zou komen. Nu weet ik niet hoe het met jou is, maar als er bij mij visite komt die ook blijft slapen wil ik het huis toch wat netter en schoner hebben dan normaal. Daarnaast had ik beloofd bij de kat van mijn vriendin, die zelf weg was, langs te gaan om te kijken of alles goed ging met het beestje. En als ik daar dan toch was, mijn vriendin woont bij zee, wilde ik meteen een lekkere lange strandwandeling gaan maken. Na een bezoek aan de huisarts moest ik nuchter bloedlaten prikken (niks ergs overigens) en mijn dochter werd ziek. Een cocktail van extra dingen en onverwachte dingen. Daarnaast liepen alle ‘normale’ zaken van het huishouden en mijn werk gewoon door.

Het kwam allemaal samen.

Dat ging dus niet en er moest iets gebeuren.

Tip 1 – Ontspan

Het eerste wat ik deed was een moment nemen om te ontspannen. Dit klinkt wellicht tegenstrijdig met de druk die je op dat moment ervaart. Het liefste wil je meteen aan de slag gaan om alles ‘weg te werken’. Maar het is belangrijk even afstand te nemen en met een objectieve blik naar je to-do-lijst te kijken. Dit lukt je niet als je helemaal gespannen bent en je er ‘midden’ inzit. Haal een paar keer goed adem. Stel jezelf gerust dat je er wat aan gaat doen.

mediteren
Ontspan. Adem een paar keer diep in.

Tip 2 – Schrap van je to-do-lijst!

Wat moet er écht gebeuren op dit moment? Kijk kritisch naar de acties die je voor die dag hebt gepand. Moet alles wat daar op staat wel? De desbetreffende dag waar ik het zelf over heb moest ik in ieder geval het bloed laten prikken en naar de kat van mijn vriendin toe. De auto wassen was op dat moment niet echt noodzakelijk. De lange strandwandeling was ook niet per se noodzakelijk. Wel lekker natuurlijk, maar droeg wel bij aan het idee dat het allemaal niet ging passen op deze dag.

Uit eigen ervaring weet ik dat maximaal 3 dingen die je echt moet doen, meer dan genoeg is op 1 dag. Dat wil niet zeggen dat je verder niks kunt doen, maar het gaat om het gevoel wat je die dag in ieder geval gedaan wilt hebben. Wees hier alert op.

to-do-lijst
Bekijk je to-do-lijst heel kritisch. Wat moet er écht gebeuren?

Tip 3 – Bepaal de juiste volgorde op je to-do-lijst

Logische volgorde

Wat is een logische volgorde om de dingen in te doen? Voor het bloedprikken mocht ik nog niet gegeten hebben. Dit betekende dus automatisch dat ik dit in de ochtend ging doen. Het laboratorium zit op 20 minuten rijden van mijn huis, wat inhield dat ik al met de auto op weg was, richting het huis van mijn vriendin met de kat. Het was dus logisch om daarna meteen door te rijden anders zou ik het stuk twee keer moeten rijden (met bijbehorende tijd). Dat zou ik in de ochtend doen.

De middag hield ik vrij om thuis alvast op te ruimen voor de komst van mijn moeder.

Zijn er dingen op je to-do-lijst die je kunt combineren?

Staan er dingen op je lijstje die je gemakkelijk kunt combineren? Waar ik zelf altijd op let zijn dingen waar ik mijn laptop voor nodig heb en welke niet. Ik hoef dan maar 1 keer mijn laptop te pakken en handel die dingen na elkaar af. Dan kan hij daarna weer opgeruimd worden in plaats van dat ik hem steeds pak, wegleg etc. Het combineren van taken is slim. Het is echter niet hetzelfde als multi-tasking, oftewel verschillende dingen tegelijkertijd te doen. Dat schijnt namelijk helemaal niet effectief te zijn.

Tip 4 – Maak het jezelf gemakkelijk

Maak het jezelf gemakkelijk en versimpel je taken. Met versimpelen bedoel ik dat je kijkt of je een taak eenvoudiger kunt maken. Om je een voorbeeld te geven. Je kunt natuurlijk de auto zelf gaan wassen, maar dat kost je meer tijd en energie dan door de wasstraat te rijden. Zo was ik van plan om zelf de auto te gaan stofzuigen. Maar dat is best een gedoe: auto naar de garage want daar zit een stopcontact, stofzuiger mee naar de garage, waar weinig plek is, dus onhandig om te bewegen etc. Ik besloot om bij de wasstraat de grote autostofzuiger te gebruiken. En het klusje was zo gepiept.

Ander voorbeeld: de weekboodschappen doen. Hoeveel tijd ben je kwijt aan door de winkel gaan en alles op je lijstje bij elkaar zoeken? Het kostte mij wel twee uur en dan daarna nog het uitpakken thuis. Nu bestel ik mijn boodschappen online en haal ze op bij de (Franse) Auchan Drive. Heel handig en het is zo gebeurd.

Kijk eens welke taken jij nu zelf doet en op welke manier. Kun je dat versimpelen? Handig is om hierbij ook een te kijken hoe anderen dit doen. Vaak zie je het zelf namelijk niet zo goed omdat je er ‘middenin’ zit.

to-do-lijst
Maak het jezelf gemakkelijk. Neem de wasstraat i.p.v. zelf je auto te wassen.

Tip 5 – Begin!

Na het eerste ontspanmoment (tip 1) en de reflectie hoe je het het beste kunt aanpakken. Begin! Begin met het eerste op je lijst van die dag. Schuif geen dingen voor je uit. Het doen van de acties en het klaar hebben, geeft je een goed gevoel en motiveert je om door te gaan. Je zult zien dat als je eenmaal bezig bent de dingen gaan lopen en voordat je het weet is je lijstje van die dag klaar.

Wil jij meer tips over hoe je je thuis kunt voelen in het buitenland? Vraag dan het gratis ebook op: 3 geheime tips om je snel thuis te voelen in het buitenland.

Please follow and like us:
error
Vorig bericht
5 dingen die ik zeker doe als ik in Nederland ben
Volgend bericht
Maak je droom waar. Met deze 10 tips lukt het je!

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu