Wil jij groeien in 2019? 6 tips hoe je dit het beste doet!

Geen reacties

Welk woord beschrijft voor jou 2019? Een business coach die ik volg stelde deze vraag op Instagram. Het eerste wat me te binnen schoot was: ‘Groei’. Ik wist meteen dat dat het juiste woord was. Ik sta voor een periode van zowel persoonlijke als zakelijke groei.

Persoonlijke groei

Mezelf ontwikkelen, nieuwe dingen leren en nieuwe vaardigheden aanleren zijn altijd al belangrijk voor me geweest. Maar waarom juist 2019 als ‘Groei’? Eind vorig jaar ben ik gescheiden en na een relatie van 18 jaar ga ik ‘alleen’ verder. Natuurlijk samen met mijn dochter, maar het voelt wel heel anders.

Er zullen nieuwe situaties op mijn pad komen. Alleen al het feit dat je sommige beslissingen weer in je eentje gaat nemen. Hoe besteed ik mijn geld, waar ga ik heen op vakantie, wat zal ik dit weekend eens gaan doen? Beslissingen die je in een vaste relatie vaak samen neemt. Dat voelt nu best wel eng, want ik draag nu ook alleen de verantwoordelijkheid voor die beslissingen. Maar dat enge maakt het juist een kans om persoonlijk te groeien.

groeien

Persoonlijke groei.

Zakelijke groei

In maart 2018 veranderde ik mijn coachingsdiensten van ‘voor de emigratie’ naar ‘na de emigratie’ en met nieuwe diensten moest ik een aantal zaken opnieuw doen. Nieuwe teksten voor mijn website, nieuwe cliënten zoeken, nieuwe blogs schrijven etc. Ook al zit er veel overlap in de onderwerpen, ik moest opnieuw beginnen. Een stap terugdoen zelfs.

De afgelopen maanden is de basis opnieuw gelegd en nu is het tijd voor groei. Ik wil meer aandacht geven aan de emotionele kant van het wonen in het buitenland. Daarvoor is het nodig dat ik zichtbaarder word, dat meer mensen mij leren kennen, dat ik meer laat zien van waar ik voor sta, wat ik kan en wie ik kan helpen. Dat vraagt van mij dat ik acties doe die spannend zijn, die buiten mijn huidige comfortzone liggen. Dat vraagt om groei.

Daarnaast wil ik groeien qua omzet, qua aantal cliënten en qua aantal diensten dat ik aanbied. Ik weet dat ik om dat te bereiken nog veel moet leren. Ik wíl meer leren. Beter worden in het voeren van verkoopgesprekken, ik wil meer durven investeren in mezelf, ik wil leren hoe ik sociale media nog meer voor mij kan laten werken etc. Genoeg dus waar ik het komende jaar in wil groeien.

groeien

Zakelijke groei

Groeien, hoe doe je dat?

Maar hoe doe je dat nou precies, groeien? Het is namelijk niet altijd leuk om jezelf te ontwikkelen. Groei gaat over het algemeen gepaard met pijn. Of in ieder geval met het gevoel dat je iets wilt veranderen. En het is ook wel handig als je de richting op groeit die je ook op wilt, anders gaat de energie, die groei ongetwijfeld van je vraagt, verloren. Ik geef je 6 tips die je helpen bij jouw groei.

1. Bepaal je richting

Waar wil je heen groeien? Als je geen doel hebt ga je als een kip zonder kop te werk. Focus is heel belangrijk. Waarom is dat zo belangrijk? Groeien kost (veel) energie. Het is niet voor niks dat we in de lente de bloemen en planten weer extra bijmesten. Ze hebben extra energie nodig om te kunnen groeien en dat geldt ook voor mensen. Groeien is niet altijd fijn, groeien is ook pijnlijk. Het kost energie en die is beperkt. Je hebt een bepaalde mate van energie die je iedere dag kunt besteden. Richt je energie dus op de belangrijkste dingen die je wilt bereiken.

Bedenk dus waar je heen wilt groeien. Wat is een deel van jou, je leven of je bedrijf waar je beter in wilt worden, waar je anders mee om wilt gaan?

2. Gebruik zelfreflectie en evaluatie

Om je richting te ontdekken kun je aan zelfreflectie doen om te kijken waar jij beter in wilt worden of wat jij wilt veranderen. Je kunt met iemand hierover praten, een vriendin of zakenpartner bijvoorbeeld. Kijk eens terug op je leven van de afgelopen maanden. Zijn er dingen waar je tegenaan gelopen bent, of hebben zich situaties voorgedaan waar je niet zo tevreden over bent? Neem deze dan als uitgangspunt voor je groei. Wil je bijvoorbeeld eens evalueren hoe thuis jij je voelt in het buitenland? Doe dan de quiz en je hebt input waar je mogelijk nog in kunt groeien.

Als je een eigen bedrijf hebt zijn er vaak meetbare doelen die je kunt evalueren. Neem je jaaromzet, je aantal klanten/cliënten, je aantallen op sociale media etc. Dat is allemaal mooie input om je nieuwe zakelijke doelen te bepalen.

groeien

Tijd voor zelfreflectie

3. Maak een keuze

Na de zelfreflectie en evaluatie heb je een aantal dingen gevonden waarin je wilt groeien. Even voor de duidelijkheid: je ‘moet’ natuurlijk niks. Iedereen maakt perioden van groei door afgewisseld met rust. Maar voor dit blog ga ik even uit van de situatie waarin je wilt groeien. Je hebt een aantal punten waar je jezelf in wilt ontwikkelen. Maak dan een keuze voor maximaal 3 dingen waar je mee aan de slag gaat. Dit sluit ook aan bij wat ik schreef over het verdelen van je energie. Als je je op teveel punten richt verstrooi je je energie en dat is zonde. Kies liever minder onderwerpen en ga daar vol mee aan de slag. Laat je niet afleiden door keuzestress, maar maak die keuze.

4. Maak het niet te groot

‘If you can dream it you can do it’. ‘En dream big’ zijn hartstikke mooie quotes die aangeven dat alles mogelijk is. En dat is ook zo. De manier waarop je deze dromen bereikt, daar heb ik wel een mening over. Ik las ooit een interessant boekje dat heette: ‘De kunst van Kaizen: met kleine stappen naar grote doelen’. Het gaat erover dat als je een te grote stap in 1 keer wilt nemen je amygdala wakker wordt. De amygdala is betrokken bij de emoties die je voelt en reageert sterk op ‘angst’. Bij te grote stappen word je ‘bang’ en komt je lichaam in actie om je te stoppen. Neem je een kleine stap dan blijft dit angstcentrum ‘slapen’ en kom je vooruit. Het is dus belangrijk om kleine stappen te nemen en in beweging te blijven, dan kom je bij je grote doel.

5. Zorg voor de juiste begeleiding

Je weet wat je wilt, je weet wat er nog ontbreekt en je weet op welk gebied je wilt groeien. Dan kun je bepalen op welke manier je dat het beste kunt doen en welke begeleiding daar het beste bijpast. Om mijn eigen voorbeeld te pakken met het leren beter te worden in verkoopgesprekken: vorig jaar heb ik bij twee online business coaches een training gevolgd. Daarmee heb ik een goede basis gelegd voor mijn online coachingsbedrijf. Maar verkoopgesprekken blijf ik lastig vinden en ik weet dat ik daar verder opmoet inzoomen. Ik heb daarover nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat om écht te groeien ik daar individuele begeleidingen bij nodig heb. Geen online cursus of groepstraining, maar echt een 1 op 1 coach die mij daar mee helpt.

Hoe beter je nadenkt over de manier die het beste bij jouw specifieke ontwikkelingsvraag past, hoe meer je er aan hebt en hoe beter je resultaat.

6. Durf. Spring in het diepe!

Ja, en dan weet je wat je wilt, wat je nodig hebt en hoe je dit kunt bereiken. De tijd is gekomen om het te gaan doen. Om in het diepe te springen. Hoewel ik mezelf heel graag ontwikkel, blijft het ook spannend. Ik weet dat er dingen van me gevraagd gaan worden die ik eng vind, het heet tenslotte groei. Je gaat dingen doen die je eerder nog niet gedaan hebt. Er wordt je een spiegel voor gehouden. Dat is niet altijd leuk, kan zelfs heel confronterend zijn.

Maar groeien is nodig om vooruit te komen. Dus neem die aanloop en spring! Ik ga het ook doen. Waar wil jij in groeien in 2019? Laat het me weten in een reactie bij dit blog.

 

Please follow and like us:
error
Vorig bericht
Met 10 minuten per dag je sneller thuisvoelt in het buitenland
Volgend bericht
Het verhaal van – Esther uit Frankrijk

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu