Oeps, twee weken lang geen blog geschreven. Dat gebeurt me niet zo vaak. Ik heb altijd wel een vast schema in de week en daar is het schrijven van een blog een vast onderdeel van. In de schoolvakantie lopen de dingen toch wat anders dan normaal. Geen kind dat op tijd op school hoeft te zijn. Geen zin in weekboodschappen, want je wilt het ook per dag een beetje bekijken. Voordat je het weet is je dagelijkse ritme weg.

Structuur weg na emigratie

Dat je je dagelijkse structuur kwijt raakt kan ook gebeuren na een emigratie. Je ritme verandert. In Nederland werkte je, nu ben je thuis. De kinderen gaan op andere tijden naar school. Ze gaan met de schoolbus i.p.v. dat je ze hoeft te brengen. En dat hoeft niet eens heel groots te zijn. Het kan ook iets kleiners zijn. Zo eten ze hier op de lagere school warm tussen de middag. Mijn dochter had dus al een hele maaltijd op als ze uit school kwam. En mijn man ook. Die hoefde ik dus echt geen warme maaltijd meer voor te zetten. Maar ik at nog wel op zijn Nederlands en wist ik op een gegeven moment niet meer wat ik nou moest maken ’s avonds. Ik ben uiteindelijk ook maar warm gaan eten in de middag, maar dat was toch even zoeken.

Zonder dagritme raak je verloren

Je hebt om welke reden dan ook te maken met een nieuw ritme. Als je een dagelijkse structuur mist kun je je verloren voelen. De structuur die je gewend was verdwijnt. Je dagen gaan allemaal op elkaar lijken. Je hebt het voor je gevoel heel druk, maar waarmee eigenlijk? Ontspanning en inspanning gaan door elkaar lopen en voordat je het weet geniet je helemaal niet meer van ‘je vrije tijd’. Gevolgen hiervan zijn bijvoorbeeld:

  • Het is moeilijk om te ontspannen
  • Je hebt geen duidelijke ‘vrije’ momenten en is het lastig om echt tijd voor jezelf te nemen
  • Tijd verdwijnt als het ware: je neemt je voor iets te doen en voordat je weet is de week om.
  • Je ‘taken’ lopen allemaal door elkaar heen.

Te veel tijd en te veel keuze

Om grip op je leven te houden, of terug te krijgen als je het verloren bent, kun je een aantal dingen doen. En ook ik heb hier mee te maken gehad. Ik heb best wel lang gezocht naar een goede weekindeling en een vaste dagstructuur. Nu ik erop terugkijk kan ik me bijna niet meer voorstellen dat ik er zo lang mee geworsteld heb, maar ik heb bijvoorbeeld echt weken lang van alles geprobeerd om een vast ritme te krijgen in boodschappen doen. Moest ik nou 1 keer week boodschappen doen of een paar keer per week. En op welke dag dan? Etc. Ik denk dat het kwam doordat ik teveel tijd had en dat ik ook nergens toe gedwongen werd. Toen ik nog werkte in Nederland deed ik boodschappen op zaterdag. Klaar, op een andere dag had ik gewoon geen tijd. punt. Geen keuze.

De dingen die ik mezelf heb aangeleerd deel ik graag met je zodat je weer grip krijgt op jouw tijd. Je weer echt ‘vrije tijd’ hebt waar je ook van kunt genieten! En je de dingen die je je voorneemt om te doen ook doet. En dat geeft een heel goed gevoel!

ritme
Op welke dag zal ik eens boodschappen doen?

Pak je grip terug met een ochtendroutine

Het allerbelangrijkste is het invoeren van een ochtendroutine.

Stap 1. Neem als eerste actie in de ochtend een moment de tijd om je dag te plannen. Het gaat om jouw dagindeling. Wat wil jij die dag doen en welke tijd heb je waarvoor.

Stap 2. Kies per dag maximaal twee dingen die je écht gedaan wilt hebben. Zelf heb ik de dag onderverdeeld in 2 delen. De ochtend is voor werk en de middag voor het huishouden. Voor iedere deel bedenk ik twee dingen. Dus 4 per dag in totaal. Belangrijk hierbij is dat je echt niet teveel dingen ingepland. Want er is niks zo frustrerend als erachter komen dat je je acties (weer) niet gedaan hebt.

Stap 3. Houdt rekening met tijd om te ontspannen.

Stap 4. Ga met je actiepunten aan de slag

Stap 5. Kijk gedurende dag naar wat je die ochtend hebt opgeschreven. Ben je even afgeleid. Komt er iets tussendoor. Dat geeft helemaal niet, maar pakt het daarna weer op. Zijn je punten van die dag klaar? Geniet er van en je hebt wat extra tijd voor jezelf en kun je iets doen waar je dan zin in hebt.

Neem in de ochtend tijd om je dag te plannen.

Pluk de vruchten van je ritme

De voordelen van het aanbrengen van een dagelijks ritme in je leven zijn:

  • Je voelt je goed omdat je jouw acties uitvoert.
  • Je voelt je gemotiveerd omdat je merkt dat je vooruitkomt.
  • Je weet wat er die dag van je verwacht wordt. Het geeft je duidelijkheid.
  • Als er iets onverwacht gebeurt kun je makkelijker weer terug naar je ritme.
  • Je kunt beter ontspannen.
  • Je kunt meer genieten van je vrije tijd.

Aanvullende weekstructuur

Wil je meer houvast voor de hele week. Maak dan op zondag of maandag een globale planning voor de week die komt. Afspraken die je hebt zet je erin. Dit wekelijkse overzicht geeft je houvast, maar vervangt de ochtendroutine niet. Het is belangrijk iedere dag weer de focus aan te brengen op wat je wilt doen. Wil je meer weten over het maken van doelstellingen die je ook echt haalt, dan is het blog over SMARTI doelen ook interessant.

ritme
Vul je ochtendroutine aan met een weekplanning

Ritme

Onderschat het belang van een vast dagritme niet. Voordat je het weet leef in 1 grote ‘brei’ van tijd met meestal als gevolg dat je juist tijd te kort komt. Het invoeren van deze ochtendroutine helpt je om de grip op jouw tijd en leven terug te pakken. Waardoor je uiteindelijk meer geniet van de tijd die je hebt en je leven na je emigratie.

Ps. In de mijn ebook ‘3 gouden tips voor een nieuwe start na je emigratie’ wordt het belang van deze dagstructuur ook beschreven en je vindt er nog twee andere tips voor een nieuwe start na je emigratie.

 

 

 

 

 

Please follow and like us:
Oeps, waar is mijn ritme gebleven? Het belang van een dagstructuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.